Why we hate Condor

Köpenhamn - Frankfurt
I torsdags kl. 14.15 lämnade vårt första plan kastrup som planerat. Vi kom till Frankfurts flygplats och hade 8 timmar att döda till planet som gick till Panama City. Vi spelade kort, åkte skyline, utforskade flygplatsen... Ja, vi fick tiden att gå helt enkelt.
Klockan blev 23.50 och tid för att boarda. Vi står i kön, balthazar hamnar lite före mig och kristoffer. Framför honom är det en gubbe som skriker och har sig. Jag uppfattar det som att han inte har någon biljett men vill åka med ändå. Cräjzy snubbe. Balthazar tar sin biljett o går på planet. Vi kommer fram, de letar upp oss i datorn. Frågar när vi ska åka hem, och vi säger som det är att vi ska backpacka oss upp genom centralamerika för att sedan åka hem från USA.
Det är här det börjar bli kaos. Det visar sig att för att få komma på planet måste man ha en returbiljett, vilket vi inte läst eller hört om någonstans. Och jag har aldrig varit med om sämre service. Vi förklarar att vår vän är på planet & då får de panik. De var 3st, de snackade tyska med varandra istället för att förklara vad som pågår. Jag ber dom efter 5 minuter uppdatera oss om situationen. Då säger det att de försöker få av vårt bagage. De hittar balthazar och lite tyska förstår man faktiskt även om man aldrig pluggat det. Då säger tjejen att hon fått av bagaget, och killarna säger "allas?" och hon upprepar "allas!?". Hon hade nämligen tänkt skicka mitt o koffes bagage utan oss till Panama.
Vi fick inse att vi inte skulle få komma på planet, lite frustrerade men vi såg ändå lite komik i det hela. Men de tre människorna som inte lät oss gå på var riktiga assholes, seriöst. De ville inte alls hjälpa oss, under kvarten vi stod där hade jag kunnat plocka upp datorn o boka en biljett ut ur panama om de bara slutat prata tyska med varandra, de ville inte hjälpa oss hitta vårt bagage, de skrattade åt oss när vi gick därifrån.
Gubben framför Balthazar visade sig vara en italienare som råkat ut för samma öde som oss, honom stötte vi på flera gånger under vår vistelse på frankfurts flygplats. Han berättade att han flygit dit flera gånger, senast i vintras, utan returbiljett. Fredagen ägnades mest åt försöka hitta en ny biljett och kolla upp om vi kunde få någon erstättning. Svaret var nej från SAS, Condor, flygpoolen & länsförsäkringar. SAS: de skulle inte låtit oss checka in utan en returbiljett från början, men killen i disken var ganska laid-back och kollade varken pass eller boardingcard. Condor: För att de inte informerat oss om det faktum att de inte släpper på passagerare utan returnticket. Flygpoolen: Sidan vi bokade via, som också borde haft ett OBS någonstans. Länsförsäkringar: För att vi har reseförsäkring hos dom för 3000kr. Självklart är jag lite bitter, men vi förstod att ingen av dessa skulle kunna tänka sig ta på sig ansvaret, de skickade över det på varandra hela tiden. Kan säga att hitta en ny biljett inte var lätt, ett tag trodde vi att vi skulle få stanna i frankfurt en vecka. Men efter mkt letande hittade vi en med KLM t/r på söndag mogon med en total restid på 16h. Trevlig start på resan, gå 6500:- back. Thats why we hate Condor.
FYI självklart behövde vi inte visa någon returbiljett när vi åkte med KLM 3 dagar senare. Condor suger.
Klockan blev 23.50 och tid för att boarda. Vi står i kön, balthazar hamnar lite före mig och kristoffer. Framför honom är det en gubbe som skriker och har sig. Jag uppfattar det som att han inte har någon biljett men vill åka med ändå. Cräjzy snubbe. Balthazar tar sin biljett o går på planet. Vi kommer fram, de letar upp oss i datorn. Frågar när vi ska åka hem, och vi säger som det är att vi ska backpacka oss upp genom centralamerika för att sedan åka hem från USA.
Det är här det börjar bli kaos. Det visar sig att för att få komma på planet måste man ha en returbiljett, vilket vi inte läst eller hört om någonstans. Och jag har aldrig varit med om sämre service. Vi förklarar att vår vän är på planet & då får de panik. De var 3st, de snackade tyska med varandra istället för att förklara vad som pågår. Jag ber dom efter 5 minuter uppdatera oss om situationen. Då säger det att de försöker få av vårt bagage. De hittar balthazar och lite tyska förstår man faktiskt även om man aldrig pluggat det. Då säger tjejen att hon fått av bagaget, och killarna säger "allas?" och hon upprepar "allas!?". Hon hade nämligen tänkt skicka mitt o koffes bagage utan oss till Panama.
Vi fick inse att vi inte skulle få komma på planet, lite frustrerade men vi såg ändå lite komik i det hela. Men de tre människorna som inte lät oss gå på var riktiga assholes, seriöst. De ville inte alls hjälpa oss, under kvarten vi stod där hade jag kunnat plocka upp datorn o boka en biljett ut ur panama om de bara slutat prata tyska med varandra, de ville inte hjälpa oss hitta vårt bagage, de skrattade åt oss när vi gick därifrån.
Gubben framför Balthazar visade sig vara en italienare som råkat ut för samma öde som oss, honom stötte vi på flera gånger under vår vistelse på frankfurts flygplats. Han berättade att han flygit dit flera gånger, senast i vintras, utan returbiljett. Fredagen ägnades mest åt försöka hitta en ny biljett och kolla upp om vi kunde få någon erstättning. Svaret var nej från SAS, Condor, flygpoolen & länsförsäkringar. SAS: de skulle inte låtit oss checka in utan en returbiljett från början, men killen i disken var ganska laid-back och kollade varken pass eller boardingcard. Condor: För att de inte informerat oss om det faktum att de inte släpper på passagerare utan returnticket. Flygpoolen: Sidan vi bokade via, som också borde haft ett OBS någonstans. Länsförsäkringar: För att vi har reseförsäkring hos dom för 3000kr. Självklart är jag lite bitter, men vi förstod att ingen av dessa skulle kunna tänka sig ta på sig ansvaret, de skickade över det på varandra hela tiden. Kan säga att hitta en ny biljett inte var lätt, ett tag trodde vi att vi skulle få stanna i frankfurt en vecka. Men efter mkt letande hittade vi en med KLM t/r på söndag mogon med en total restid på 16h. Trevlig start på resan, gå 6500:- back. Thats why we hate Condor.
FYI självklart behövde vi inte visa någon returbiljett när vi åkte med KLM 3 dagar senare. Condor suger.
Postat av: Nina
Jäkla mög alltså, lider med er.
Postat av: Robin
WHAT!? Iofs visste jag att man måste ha returbiljett, men ändå. (Så är det iaf i USA) Vad fan!? Lite mer hjälpsamma kunde ju personalen varit. Ordnat med biljetter och så.
Trackback