Tio dagar i maj, Honduras and Guatemala-style.


Efter en lång (mestadels sovande) resa till Bay Islands mötte jag uppe de bekanta lundastudenterna Niklas och Ulf på Utila. Jag visste att de höll hus på mango inn och börjat sin open water på U.D.C, dock hade jag blivit rekommenderad Underwater Vision av flera personer i nicaragua valde jag att bo här. Så första kvällen mötte jag upp dem för att äta middag. Då de skulle upp & dyka dagen efter, blev det en lugn kväll, vilket var skönt för mig som rest konstant i 2 dygn. Jag däckade i mitt 4mannadorm vid 23tiden, dvs långt före någon av mina roomies var tillbaka efter sina nattliga bravader.

Första dagarna hade följande schema: Dykning 7.00, lite teori, hänga på bryggan med the underwater vision crew för att sedan möta upp mango-inn-gänget för middag och ett par öl. Iom mina tidiga mornar var det hyfsat tidiga kvällar också, men fortfarande väldigt roliga! Atmosfären på utila är helt underbar, självklart beror det på vad du har för människor omkring dig och andra faktorer. Jag hade turen att hamna i två gäng som gjorde min vistelse på ön top notch.

Det är en kväll, som alltid kommer bli oförglömlig, haha för mig då. (Som är en av få som kommer ihåg den). Första kvällen som johanna kunde gå all in och alla firade sina open water certifikat. Jag och Niklas passade på att hälla i "lite" extra rom i Tronds glas medan han var på toaletten. Ulf shotade sig to bed. Niklas somnade i baren. Och på toaletten. Trond vaknade upp dagen efter och tog fel på 12 timmar. Lyssnade på håkan hellström sittandes mitt på gatan mitt i natten. Och det är bara små utdrag ur kvällen.

Vår sista kväll på Utila var det graduation på Underwater Vision för de som genomfört sin dive master, bl.a Claes. Som även var med på förgående kväll & kommer till mig på förmiddagen fortf lite småberusad och tar sin första öl. Ja, ni förstår nog att han var allt annat än nykter 10 timmar senare när det var dags för the big graduation. Denna kvällen var en hård kväll för många. Jag och Trond tog det dock relativt lugnt då vi skulle med den tidiga färjan. Det skulle även Niklas och claes.... men insåg morgonen efter, its not gonna happen. Fick dock upp min roomie sam, som somnat med kläder på & förstod nog inte riktigt var han befann sig när jag sa att det var dags att skynda sig till färjan. En rolig detalj om vår roomie-relation: Vi pratade inte med varandra under de första 3 dagarna. Fråga mig inte varför, det bara blev så. Och av misstag hade Dave (dykinstruktören) gett mig Sams säng, så första natten när han kom in så såg han mig ligga i den, efter det var jag stämplad som en sängtjuv. Detta fick jag alltså reda på efter ha sovit i den i 4 dagar.

Vi lyckades ta oss till färjan över till fastlandet & resan till Copan började. Väl framme hittade vi ett riktigt bra litet hotel med utsikt över hela staden. Efter en dag av bussar blev det en tidig middag och filmtittande. En rolig händelse var på bussen på vägen dit. Det var jag, trond, sam & matt, sharon & yoav, danielle & miriam. Vi satt lite längre bak i bussen. Cirkus 10 säten fram i bussen satt en liten local girl, runt 10 år. Hon vände sig om emellanåt och nickade eller vinkade åt mig, självklart gav jag henne respons och vinkade tillbaka. Jag var dock inte beredd på följande: När jag stod och väntade på min ryggsäck när vi var framme känner jag armar runt min midja och tittar ner och ser den lilla tjejen krama mig i säkert 5 sekunder. (vilket jag tycker är länge). För att sedan säga adios och springa iväg. Happ.

Tidigt nästa morgon, med en take-away-kaffe i handen vandrade jag och trond ut till Copan-ruinerna. Det var väldigt fint & en härlig morgon i solen. Bolas Azul. En paparazzi-man fotade oss med systemkamera var vi än gick. & vakten i princip hatade oss då vi satt min kamera på självutlösning på en av ruinerna. Hehe. Han hade stenkoll på oss resten av tiden & trond föreslog att vi skulle titta honom i ögonen och medvetet röra en av de avspärrade ruintavlorna för att sedan kuta därifrån. Ångrar nästan att vi inte gjorde det. Copan avslutades med en av resans bästa coca cola.

En 8timmars-shuttle away fann vi Antigua. En mindre stad utanför Guatemala City. I princip kärlek vid första ögonkastet, kullerstengatorna med de färgglada husen. Alla caféer och restuaranger. En stad i min smak. Ändå hade jag väldiga problem med att orientera sig, det är däför man reser med en norrman som har stenkoll på allt. Yesbox. Vi bodde på Umma Gumma med en helt perfekt takterass med utsikt över alla takåsar, fint.


Vår stora sysselsättning i antigua under de få dagar vi hade var att vandra, promenera & strosa runder. Samt att dricka kaffe & öl på olika mysiga platser i staden. Vi tog oss även till la cruz som ger dig en utsikt över hela staden & Café No Se som amelie tipsat mig om, en av de bästa barerna vi båda varit på under hela våra resor. Så tack, W! Tradiotionell livemusik och marknad hanns också med. "Hej bloggen, dagens outfit är..... utan skor eller flipflop. punkt.".

Dessa tio dagar i maj är några av de roligaste jag har upplevt någonsin, utan att överdriva. Och det har jag att tacka alla på underwater vision och U.D.C för, ulf, niklas! Och speciellt trond, som stått ut med ett takras 24/7 som inte ens kan hitta tillbaka till sitt hostel från parallellgatan. Och jag vet, att den här natten kommer döda oss....




Postat av: Guy aloni

Wow! Seems like a lot of fun! Great pictures :)

Hope you enjoy the rest of your trip!

2011-05-16 @ 07:44:17
Postat av: Anonym

kul att läsa, gud va gullig flicka :)

2011-05-17 @ 11:48:07




Kom ihåg mig?





Kommentar:

Trackback